آموزش, دانستنی

انواع متر و کاربردهای آن

از پرکاربردترین وسایل موجود در دنیای ابزار آلات متر است؛ وسیله‌ای که برای ساخت در عین سادگی به دقت بالایی نیاز دارد، چرا که این وسیله معیاری برای اندازه‌گیری‌های مختلف، مهم و اساسی است. از آن نه تنها در شاخه‌های کاری مختلف بلکه در زندگی روزمره هم به کرات استفاده می‌شود. همین مسئله زمینه را برای طراحی و ساخت انواع متر از جمله متر لیزری، متر فایبرگلاس، متر مهندسی و .. فراهم کرده است؛ حال سوال این است که برای هر کاری از چه نوع متری استفاده کنیم؟ با توجه به شرایط و محیط‌های کاری مختلف، مترهای گوناگون با کابردهای متفاوتی وجود دارد.

انواع متر

شرکت های تولیدی مترهای متفاوتی تولید می‌کنند که هر یک برای کار متفاوتی ساخته شده‌اند. در ادامه، رایج ترین انواع متر و کاربری آنها را به شما معرفی می‌کنیم  و ویژگی‌های آنها را به اختصار شرح می‌دهیم.

متر روکش دار PVC

این نوع متر، دارای بدنه‌ای نرم و ضد ضربه‌، قفل ایستگاهی برای توقف در حین اندازه‌گیری، گیره فلزی قوی برای نصب بر روی لباس کار و همین‌طور بند پارچه‌ای محکم است. این مترها به دلیل مقاومت مناسبی که دارند برای اندازه گیری فواصل کوتاه (که به ایستایی متر احتیاج دارند) مناسب هستند. نصاب ها، کابینت کارها و نجاران از مشتریان پر و پا قرص این نوع مترها می‌باشند.

متر فلزی

یکی دیگر از انواع متر، متر فلزی است. همان‌طور که از اسمش مشخص است دارای بدنه فلزی می‌باشد. این متر از نظر کارایی تفاوت چندانی با متر روکش دار PVC ندارد. جنس بدنه فلزی استحکام ابزار را در برابر ضربات بیشتر می‌کند و می‌توان از آن برای اندازه گیری در مشاغل مختلف استفاده کرد. این مترها برای کار در محیط های مرطوب مانند کارهای تاسیساتی چندان مناسب نیستند.

متر فایبر گلاس

متر فایبر گلاس از انواع متر مدرن محسوب می‌شود که در سال های اخیر طرفداران خود را پیدا کرده است. بدنه این متر از جنس فایبر گلاس بوده و در مقابل فرسایش و ضربه و رطوبت مقاوم می‌باشد. این متر از نظر کاربرد تفاوت زیادی با انواع فلزی و روکش‌دار PVC ندارد. انعطاف بالاتر نسبت به دیگر انواع متر باعث می شود بتوان از آن برای اندازه گیری مواد منعطف تری مانند گونی، سیم، فنس و … نیز استفاده کرد.

متر باطری دار

مترباطری دار از دیگر انواع متر است که معمولا دارای بدنه ضد ضربه و مقاوم است. مهم‌ترین تفاوت این‌متر با دیگر انواع مترها این است که متر باطری دار دارای سیستم جمع کننده اتوماتیک است. در استفاده از این مترها کاربر تنها با فشار دادن یک دکمه می‌تواند متر را جمع کند. جنس این نوع متر نیز کاملا منعطف بوده که آن را برای اندازه گیری های پر متراژ به گزینه ای مناسب تبدیل می سازد.

متر مهندسی

شرایط و همچنین محیط‌های کاری متفاوت باعث توسعه دنیای ابزار آلات شده است؛ در همین راستا شرکت ها ابزارآلات را در انواع مختلف و متناسب با نیاز کاربران تولید و توزیع می‌کنند. یکی از  انواع متر که این روزها تولید می شود متر مهندسی است و شکل و شمایلی متفاوت از دیگر مترهای معمولی دارد. در عمل ممکن است هر یک از مترها را بتوان به عنوان متر مهندسی معرفی کرد، اما متری که رسماً اسم مهندسی را به خود گرفته، نمونه‌ای است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

دسته ارگونومیک این متر باعث سهولت استفاده از آن در شرایط مختلف می‌شود. برای جمع کردن این متر باید از دسته گردان کنار آن استفاده کرد. ساختار ساده این وسیله می‌تواند موجب افزایش طول عمر آن بشود. از ویژگی‌های این متر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا
  • اتصالات محکم و مقاوم
  • مناسب برای استفاده در کارهای مهندسی و کارگاهی

پیمانکاران مشتریان اصلی این نوع متر هستند.

متر لیزری

از دیگر انواع متر که جدیدا در حال تسخیر بازار ابزار هستند متر لیزری است. این ابزار پیشرفته برای سنجش فواصل طولانی ساخته شده و از آن برای کارهای مهندسی به خصوص در اجرای پروژه های ساخت و ساز کمک می‌گیرند. مترهای لیزری انواع مختلفی دارند که هر یک مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند و برای اندازه گیری فواصل مختلف و به همراه ویژگی های متفاوت ارائه می‌شوند. مدل های پیشرفته متر لیزری قابلیت اتصال به گوشی تلفن همراه و همین‌طور محاسبات پیچیده را نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سه =