آموزش, دانستنی

ضد زنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ضد زنگ، یک رنگ آلکیدی می باشد که برای پیشگیری از زنگ زدگی فلزات، به روی آنها به کار برده می شود. استفاده از ضد زنگ یک اقدام مقرون به صرفه برای اطمینان از محافظت در برابر خوردگی می باشد. در این مقاله به ضد زنگ و کاربرد آن می پردازیم. برای اطلاع از قیمت و خرید ضد زنگ به فروشگاه و خدمات زنجیره ای پارس ایرانیان مراجعه نمایید و این محصول را به صورت اینترنتی از این فروشگاه خریداری نمایید. شما عزیزان می توانید برای خرید و اطلاع از قیمت ضد زنگ آهن به فروشگاه زنجیره ای و خدمات زنجیره ای پارس ایرانیان مراجعه کنید.

ضد زنگ آهن و کاربرد آن

زمانی که آهن یا فولاد دچار خوردگی می شود، نتیجه اکسید آهن همان چیزی می باشد که ما زنگ زدگی می نامیم. اعمال پوشش مناسب ضد زنگ برای فلز، آن را در برابر اثرات خراب کننده ناشی از قرار گرفتن در معرض آب محافظت می نماید. برای اینکه کاربرد فولاد و سایر فلزات در ساخت و سازها عملی شود، باید از بعضی روش های محافظت در برابر خوردگی استفاده شود. در غیر این صورت، عمر فولاد و سایر فلزات محدود خواهند شد و موجب کاهش کارایی و افزایش هزینه های نگهداری می شود. یکی از این روش ها استفاده از ضد زنگ برای فلزات می باشد. رنگدانه های ضد خوردگی موجود در ضد زنگ  های آهن با کیفیت، خاصیت سطح فلز پایه را تغییر می دهد. لازم به ذکر است که در این حالت فلز مقاومت الکتریکی بالایی را از خود نشان می دهد. رنگدانه های مختلف این واکنش را به روش های مختلفی انجام می دهند. آغازگرها رطوبت را جذب می کنند تا با فولاد واکنش نشان ندهد.

عوامل موثر در زنگ زدگی فلزات

فولاد در معرض آب دریا یا اسپری نمک دچارخوردگی می شود. ضمن اینکه دودهای صنعتی حاوی اسیدها، قلیایی ها و مواد شیمیایی دیگری هستند که موجب زنگ زدگی فلزات می شوند. خوردگی در مناطق صنعتی شدیدتر از مناطق روستایی می باشد. خاک ها از جمله خاک رس نیز سبب همین اتفاق می شود. خطوط لوله و سایر فولادهای دفن شده در زمین مستعد خوردگی هستند مگر اینکه مورد محافظت قرار گرفته شوند. برخی دیگر از عوامل موثر در زنگ زدگی به شرح زیر می باشد:

  • آب، باران، رطوبت
  • مواد شیمیایی، اسیدها، گازها
  • سایش و فرسایش
  • جریان با سرعت بالا
  • فشار
  • میکروارگانیسم ها
  • الکترولیز، عدم تعادل برق

 

ضد زنگ

کاربرد ضد زنگ

پیش از استفاده از ضد زنگ آهن بر روی سطوح فلزات، باید سطح فلز را از هر گونه گرد و غبار و گریس پاک کرد. سپس با سمباده زنگ زدگی قبلی را از روی فلز بردارید. سپس اقدام به زدن ضد زنگ نمایید. ضد زنگ برای استفاده در سطوح فلزی، بتن یا سیمان بسیار مناسب می باشد. ضمن اینکه برای سازه های فلزی، قطب های فلزی، دیوارهای پارتیشن، نرده ها، درها، دروازه ها، تریلرها و سایر سطوح فلزی، چه در بیرون و چه در داخل بسیار مناسب می باشد. برخی دیگر عبارتند از:

  • به رنگ خاکستری و قرمز موجود می باشد.
  • یک پوشش نیمه براق مقاوم در برابر سایش پس از خشک شدن تشکیل می دهد.
  • بعد از آن می توان از لایه های رنگ استفاده نمود.

زنگ زدگی روی فلزات اثرات مخربی دارد، از جمله: سبب کاهش مقاومت عناصر ساختاری آنها، کاهش ضخامت فلز، پوسته پوسته شدن آن و کاهش توانایی آن ها در برابر برق می شود.

درباره فروشگاه پارس ایرانیان

فروشگاه و خدمات زنجیره ای پارس ایرانیان ، بزرگترین توزیع کننده رنگ ساختمانی و جدولی، انواع رنگ های اپوکسی و پخش عمده چسب در انواع مختلف فوری و صنعتی با بیش از 2 دهه فعالیت و ارسال رایگان به سراسر ایران در خدمت شماست. برای خرید و اطلاع از قیمت انواع ابزار و  تجهیزات ساختمان مانند ضد زنگ آهن با فروشگاه پارس ایرانیان  در تماس باشید:

شماره تماس : 09022280434
شماره تماس : 09352280434
تلفن ثابت : 02155264689

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =